E-faktura

Betala dina fakturor från landstinget enkelt och säkert med e-faktura.

Hur fungerar e-faktura?

E-faktura innebär att vi skickar dina fakturor elektroniskt till din internetbank. Du får en avisering i din internetbank och betalar fakturan genom att välja konto och godkänna betalningen.

Fakturauppgifterna är redan ifyllda och du behöver inte fylla i uppgifter som till exempel OCR-nummer, betalningsinformation och förfallodatum. Betalningsdatum och belopp kan du ändra om du vill.

Du har även möjlighet att via din internetbank titta på fakturan i sin helhet och titta på historiska e-fakturor.

Vilka är fördelarna?

E-fakturan innebär ett säkert och miljövänligt sätt för oss att distribuera fakturor samtidigt som det förenklar betalningen för dig:

  • Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda. Du behöver inte ange krångliga OCR-nummer eller referenser, vilket heller då inte riskerar att bli fel.
  • Alla dina e-fakturor finns tillgängliga via din internetbank i upp till 18 månader.
  • Du kan ta emot och betala e-fakturor var du än befinner dig i världen.
  • På sikt bidrar e-fakturan till en bättre miljö, då pappersfakturan och utskick av densamma inte längre behövs.

Hur gör jag för att få e-faktura?

För att du ska kunna betala med e-faktura krävs att din internetbank stödjer e-faktura. Grundfunktionaliteten är densamma för alla internetbanker som är anslutna. Anmälan respektive avanmälan av e-faktura gör du när du är inloggad på din internetbank.

För mer information - kontakta din internetbank.