Inför ditt besök på hälsocentralen

För att ditt besök ska bli så bra som möjligt tipsar vi dig om sådant som är bra att veta innan du kommer till oss.

Anmäl dig i receptionen

När du kommer till oss ska du alltid anmäla din ankomst i receptionen och betala. För att visa vem du är vill vi att du har körkort, pass eller ID-kort med dig. 

I receptionen arbetar våra läkarsekreterare. Har du frågor om patientavgifter, fakturor, frikort, journalkopior, förnyelse av recept, avbokning av tider eller allmänna frågor så hjälper läkarsekreterarna dig. De kan också hjälpa dig om du vill bli listad på hälsocentralen.

Betala med faktura

Nu betalar alla med faktura. De avgifter som du har haft för besök, vård och behandling den senaste månaden samlas på en faktura*. Du får fakturan skickad, utan extra avgifter, till din folkbokföringsadress en gång i månaden. Du kan välja att betala med e-faktura via din internetbank.

*Gäller ej avgifter hos vissa privata vårdgivare.

Om du får förhinder

Vill du avboka ditt besök är du välkommen att kontakta oss för att boka en ny tid så snart som möjligt. Avboka din tid genom webbplatsen 1177.se eller genom att ringa din hälsocentral. Om du uteblir utan att meddela oss eller lämnar återbud samma dag har vi rätt att ta betalt för det planerade besöket.

Högkostnadsskydd och frikort

Högkostnadsskydd innebär att det finns ett maxbelopp för vad du betalar i patientavgifter under ett år. När du har uppnått maxbeloppet (för närvarande 1100 kr) får du fria mottagningsbesök under resten av året, räknat från det första tillfälle du betalade avgift. Detta är alltså inte bundet till kalenderår.

Till patientavgifter räknas både de avgifter du betalar hos landstingets mottagningar och avgifter hos de privata vårdgivare som har avtal med landstinget.

Nytt från och med februari 2015 är att du inte längre behöver hålla reda på varken högkostnadskort eller frikort - vi håller reda på det åt dig!