Välkommen till BB - mamman

Här finns information i bokstavsordning om sådant som kan vara bra att känna till efter att du har fött.

Alkohol

Alkohol bör undvikas både under graviditet och vid amning. Alkohol har inga positiva effekter på amningen. Bröstmjölksmängden minskar och ämnet oxytocin sjunker, vilket har betydelse för bildningen av bröstmjölk.

Avslag/blödning

Kommer från såret i livmodern där moderkakan suttit. Första tiden kommer det färskt blod. Blir sedan brunfärgat för att övergå i en vitaktig flytning. Vid amning ökar ofta blödningen eftersom livmodern då drar ihop sig och tömmer ut blod som samlat sig. Man blöder minst 14 dagar, men kan hålla på upp till 8 veckor.

BH

Använd en stödjande BH som inte sitter åt. Undvik BH med bygel, eftersom den kan trycka och orsaka mjölkstockning. BH:n bör tvättas i minst 60 grader för att undvika svampinfektion.

Bröstmjölk på vårtorna

Bröstmjölken är fet och steril och innehåller bakteriedödande ämnen. Finns dessutom alltid tills hands att smörja med.

Bröstvård

Brösten behöver inte tvättas innan amning. Vanlig kroppshygien räcker. Undvik tvål på vårtorna när du duschar. Mjölka fram några droppar bröstmjölk före och efter amning. Låt det lufttorka efter amning.

Bäckenbottenträning

Bäckenbottenmuskulaturen försvagas ofta under graviditet och efter förlossning. Viktigt med knipövningar för att träna bäckenbotten. Program för träning delas ut på BB. Du kan börja direkt efter förlossningen.

Eftervärkar

Livmodern börjar dra ihop sig direkt efter förlossningen för att 6-8 veckor efter förlossningen vara liten som ett päron. Ofta har omföderskor mer smärta de första dagarna efter förlossningen. Alvedon/Panodil kan hjälpa både på sjukhuset och hemma. Värme ex vetekudde kan kännas skönt. Använd inte tabletter med acetylsalicylsyra.

Humör

Din kropp är trött efter förlossningen. Humöret kan svänga under de första dagarna. Du blir känslig för kritik både mot dig själv och mot ditt barn, detta kan leda till många tårar. Svängningar i humöret är vanligt och går över.

Hygien

Duscha istället för att bada. Använd enbart vatten i underlivet, undvik tvål. Använd binda/trosskydd, ej tampong. Byt ofta, vid varje toalettbesök. Använda gärna luftiga kläder. Om avslaget börjar lukta illa, ont över livmodern, feber samt om avslaget tilltar kraftigt, kontakta förlossningen.

Kost

De flesta barn som ammas tål att mamman äter sin normala kost. Prova dig fram. När du ammar är du ofta törstig, drick när du känner törst. Var försiktig med koffeinhaltiga drycker, går över i bröstmjölken till barnet, och kan göra barnet mer skrikigt.

Menstruation

När du kommer att få tillbaka din mens är omöjligt att säga. Det varierar mellan olika kvinnor från ett par månader till upp mot ett år. De flesta har dock fått tillbaka sin mens inom 8 månader, även om de ammar.

Preventivmedel

Fundera på vilket preventivmedel ni vill ha innan efterkontrollen. Använd kondom om ni tar upp sexlivet innan dess. Vanliga p-piller är inte skadligt för barnet, men minskar mjölkproduktionen. Därför är minipiller att föredra, det innehåller endast ett hormon som inte påverkar mjölkmängden. P-stav, p-spruta, kopparspiral och hormonspiral kan användas vid amning.
Helamning med 4 timmars mellanrum, tillfälligt högst 6 timmar, och du inte har någon blödning är risken för graviditet liten. Vill du inte bli oplanerat gravid, chansa inte utan använd kondom.

Rökning

En rökande mamma har svårare att komma igång med amningen och har mindre mängd med bröstmjölk. Bröstmjölken innehåller 3 gånger högre halt av nikotin än mammas blod. Barnen uppvisar abstinensbesvär och blir mer skrikiga. Risken för plötslig spädbarnsdöd ökar.

Samlivet

Närhet och beröring är lika viktigt som sex. Många gånger kan detta få ersätta den sexuella samvaron. För många upplevs det första halvåret inte som någon höjdpunkt sexuellt. Slemhinnorna i slidan känns ofta torra och sköra efter förlossningen, dessutom kan man ha ont av bristningar. Glidmedel kan vara bra att använda. Om båda känner för sex innan avslaget upphört, använd kondom, vilket minskar risken för infektion.

Toabesök

Något dygn efter förlossningen kissar man ofta och svettas mycket för att göra sig av med vätskan man samlat på sig under graviditeten. Det kan svida när du kissar, spola med duschen samtidigt mot underlivet så känns det ej så mycket. Det tar ofta tid att få igång magen. Håll emot med en tvättlapp/binda mot mellangården om det gör ont när du ska ha avföring.

Vila

Försök att vila när barnet sover. Undvik för mycket besök på BB. Stäng gärna av telefonen och be vänner och bekanta att vänta med sina besök under den första/de första veckorna. Att komma hem kan ibland upplevas mer ansträngande än förväntat, så försök komma i lugn och ro med er nya baby.