Startsida/Jobba hos oss/Vanliga frågor

Vanliga frågor

Här hittar du vanligt förekommande frågor och svar gällande Sök lediga jobb.

Hur söker jag jobb?

Klicka på Sök lediga jobb därefter kan du göra ett urval på yrkesområde och yrke, du kan även välja geografiskt område.

När du har hittat en tjänst som du är intresserad av:

  1. Klicka på annonsbenämningen. För att söka tjänsten klicka på knappen "Sök tjänsten".
  2. Då kommer du först till en inloggningssida. Om du inte tidigare har sökt jobb i Landstinget i Kalmar län, via e-rekrytering klickar du på länken Ny användare.
  3. Fyll i dina inloggningsuppgifter(e-post och ange ett lösenord). Observera att vi kommer att skicka eventuella meddelanden (t.ex. bekräftelse på ansökan/intresseanmälan) till den e-postadress du väljer som användar-ID.
  4. Innan du klickar på Nästa måste du acceptera att vi får lagra dina uppgifter: Därefter fyller du i namn- och adressuppgifter. Observera att vissa uppgifter är obligatoriska (uppmärkta med röd asterisk).

Om du har sökt tidigare

Om du redan har ett användarkonto fyller du i ditt användarnamn (e-postadress) och ditt lösenord och klickar på Logga in. Har du glömt ditt lösenord, klickar på länken Glömt ditt lösenord.

När du är inloggad kan du fylla i ansökan. Stanna inte för länge på varje sida, av säkerhetsskäl blir du utloggad efter 60 minuter, se "Varför blir jag utloggad?".

När du svarat på frågorna visas en sammanställning och du uppmanas att kontrollera dina svar.

Om du vill ändra något tar du dig tillbaka till frågan genom att klicka på Tillbaka.

När du är klar med din ansökan klickar du på Skicka in. När ansökan är mottagen får du ett bekräftelsemail "Tack för din ansökan".

Lösenord eller användarnamn är fel, vad gör jag?

Kontrollera att du skrivit in rätt användarnamn (mejladressen) och lösenord. Är lösenordet felaktigt beställ ett nytt. Om användarnamnet inte fungerar kontakta supporten support.ledigajobb@ltkalmar.se eller ring 0480-84159 kontorstid må-fr kl. 08-17.

Hur ändrar jag uppgifter i min ansökan?

Du kan till och med sista ansökningsdag Logga in och uppdatera din ansökan genom att klicka på rubriken till tjänsten och sen klicka på "Uppdatera ansökan" längst ner i annonsen. Efter sista ansökningsdag kan du inte längre uppdatera dina uppgifter.

Varför kan jag inte bifoga bilagor?

Bilagans namn får inte innehålla mer än 45 tecken. En bilaga du har sparat ner som "Anders Svensson personliga brev – landstinget i Kalmar län" är för långt. Mellanslag räknas som ett tecken. Tillåtna filformat är pdf, rft, doc och docx. Filstorleken får max vara 2 MB. Tre bilagor kan bifogas åt gången. Vill du bifoga fler än tre bilagor bifoga de första tre bilagorna, skickar in ansökan och gå sedan tillbaka för att uppdatera din ansökan. Gå in under "Bifoga bilagor" och bifoga resterande bilagor.

Varför får jag ett felmeddelande när jag ska skicka ansökan?

Om du får ett felmeddelande i form av ett serverfel när ansökan skickas in, beror det i regel på att dina filer inte har rätt format tillåtna filformat är pdf, rft, doc och docx Anser du att filerna uppfyller kraven och det ändå inte fungerar skicka in ansökan utan att bifoga filer. Skicka därefter filerna till supporten, ange vilken tjänst du sökt. support.ledigajobb@ltkalmar.se

Varför loggas jag ut?

Det finns en säkerhetsinställning i systemet som gör att du loggas ut om du är inloggad längre än 60 minuter. Säkerhetsinställningen finns för din skull. Om du sitter vid en så kallad publikdator, till exempel på arbetsförmedlingen eller på biblioteket, är det meningen att du ska loggas ut automatiskt efter 60 minuter, om du skulle gå ifrån datorn och glömma bort att logga ut. Det är bra om man redan har ett cv och ett personligt brev i en pdf-fil eller ett worddokument klart, innan du loggar in och söker tjänsten.

Kan jag spara min ansökan innan jag skickar in den?

Nej, det kan du inte göra. Du kan däremot läsa i genom frågorna innan du börjar besvara dem.

Hur meddelar jag ny adress/mejladress eller nytt telefonnummer?

  • Logga in
  • Under rubriken "Mina uppgifter" kan du uppdatera dina personuppgifter.
  • Glöm inte att klicka på "Uppdatera användare" för att dina nya uppgifter ska sparas.

Hur får jag ett nytt lösenord?

  • Klicka på "Logga in" och välj sedan "Glömt ditt lösenord".
  • Skriv in ditt användarnamn (din mejladress), så får du per mejl ett provisoriskt lösenord, ett antal siffror.
  • Logga in med det nya lösenordet (skriv in, kopiera in fungerar inte) inom 24 timmar, annars slutar det vara giltigt.
  • Gå in under "Mina uppgifter" och ändra ditt lösenord till något annat än siffrorna.

Hur återtar jag ansökan?

Har du ångrat din ansökan kan du ta bort den om inte sista ansökningsdag har passerat. Logga in och klicka på soptunnan till vänster om rubriken till den tjänst du har sökt. Ansökan försvinner inte från din vy men den markeras som återtagen. Vill du återta din ansökan efter det att sista ansökningstid har passerat måste du ta kontakta supporten, support.ledigajobb@ltkalmar.se eller ring 0480-84159 kontorstid må-fr kl. 08-17.

När får jag veta om jag har fått jobbet?

En rekrytering kan ta olika lång tid. Men du kan alltid kontakta kontaktpersonerna som finns angivna i annonsen, om du har några frågor angående tidsplanen. Intervjukallelse skickas ut via mail. Efter intervjuerna kontaktas du personligen om du fått jobbet eller inte. Om du inte blivit kallad till intervju kommer du att få information via ett mail, när anställningsprocessen är klar.

Hur prenumererar jag på jobbannonser?

Vill du inte gå in varje dag för att se vilka nya tjänster som har kommit ut så finns en prenumerationstjänst. Du kan registrera dig och få ett mail när annonser läggs ut inom det yrke eller yrkesområde du är intresserad av. Gör så här:

  • Logga in på Sök Lediga Jobb
  • Klicka på rubriken "Intresseanmälan".
  • Svara på ett antal frågor.
  • När sammanfattningen visas får du en fråga längst ner om du vill ha ett mail när tjänster utannonseras, bocka i rutan.

Hur tar jag bort mitt användarkonto?

Dina ansökningar är en inkommen handling och Landstinget i Kalmar län har skyldighet att spara ansökningar i två år. Där av kan vi inte ta bort ditt användarkonto förrän två år passerat din senaste ansökan. Du måste själv kontakta supporten för att få ditt konto raderat support.ledigajobb@ltkalmar.se  eller ring 0480-84159 kontorstid må-fr kl. 08-17.