Marléne Höglund, telefonsjuksköterska och trainee

I sitt arbete som sjuksköterska på 1177 har Marléne Höglund daglig telefonkontakt med patienter som vill ha sjukrådgivning.

Rollen som telefonsjuksköterska är minst sagt omväxlande.

– Det kan vara allt från en vanlig snuva till en pågående hjärtinfarkt.

För Marléne innebär yrket att man ständigt måste hålla sig på tårna.

– Då man inte ser patienten innebär det att man som telefonsjuksköterska alltid måste vara otrolig lyhörd och identifiera huvudproblemet, samt ha en väldigt bred kunskap. Dock har vi ett nationellt rådgivningsstöd som kontinuerligt uppdateras att luta oss emot.

Efter en gymnasieutbildning till undersköterska arbetade Marléne med det i ett par år innan hon kände att det var dags att vidareutbilda sig. En sjuksköterskeexamen senare arbetade hon bland annat inom psykiatrin, innan hon en dag fick ett telefonsamtal från chefen på 1177 i Kalmar som var intresserad av vikarier. Sedan dess har Marléne arbetat med sjukvårdsrådgivning över telefon.

Vad är utmaningen med att vara telefonsjuksköterska?

En stor utmaning är att inte missa viktiga detaljer som kan vara avgörande för min bedömning av råd/hänvisning. Man lär sig att lyssna även till det som inte sägs. Det patienten inte tycker är viktigt i sammanhanget kan vara det som avgör.

Nyligen genomgick Marléne en traineeutbildning inom chef och ledarskap. Utbildningen ger en bra grund för vad ett chefsjobb egentligen innebär, men både praktiska och teoretiska övningar. Dessutom får alla deltagare en mentor att följa under utbildningstiden.

– Det tycker jag visar på hur mycket Landstinget i Kalmar län egentligen satsar på sin personal.

Slutligen, vad tycker du är roligast i ditt arbete?

Att man möter så många olika människor varje dag och känner att man både kan hjälpa, lotsa samt stödja i den situationen den personen som ringer befinner sig i. Varje möte är unikt, oavsett om det är ett fysiskt möte eller via telefonen.