Möt Marcus Jansson, IT-supporttekniker

- Att få hjälpa landstingets medarbetare med deras IT-problem gör att man känner sig viktig!

Detta säger Marcus Jansson som arbetar som IT-supporttekniker hos oss.  

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

Jag börjar alltid dagen med en kopp kaffe och att gå igenom mail och driftrapporter om något speciellt har hänt så jag vet vad dagen har att vänta. Vissa dagar sitter jag i telefonsupport och då är jag på kontoret och hjälper användare via telefon och vissa dagar är jag ute i verksamheten och löser problem som måste lösas på plats eller levererar ny hårdvara mm.

Berätta om din bakgrund

Intresset för IT har funnits sedan barnsben och i och med att tekniken utvecklas hela tiden ökar också mitt intresse. En utav mina styrkor inom IT är att jag tidigare arbetat som IT-tekniker på flera olika företag och även kursledare inom olika IT-områden vilket gör att jag har fått en bred syn på IT och vilka möjligheter som finns.

Hur kom det sig att du hamnade här på landstinget?

Jag sökte efter större utmaningar och möjligheter att få växa i min roll som tekniker och fick då uppfattningen om att landstinget har en väldigt stor och komplex IT-miljö vilket kan skapa utmaningar varje dag – och så var det verkligen.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Variationen av arbetsuppgifterna - att det är nya problem att lösa varje dag, kollegorna och att man faktiskt är en del av det som räddar liv. Att få hjälpa landstingets medarbetare med deras IT-problem gör att man känner sig viktig!