Möt Johan Lundström, IT-supporttekniker

-Jag känner mig stolt att arbeta på IT-förvaltningen då mitt arbete i slutändan faktiskt hjälper hälso- och sjukvården att rädda liv.

Det säger Johan Lundström som sedan tre år arbetar som IT-supporttekniker hos oss.

Varför sökte du jobb inom IT i Landstinget i Kalmar län?

-Jag hade studerat en treårig gymnasial utbildning som nätverkstekniker på NTI-gymnasiet och alltid varit intresserad av teknik och framförallt IT. Sedan efter fem år på en kundtjänst inom privat sektor blev jag sugen på något nytt och landstinget kändes som en stor och spännande organisation.

Beskriv ditt jobb och hur en vanlig dag på jobbet ser ut

-Jag arbetar med användarsupport för allt inom IT i hela länet kort sagt. Det kan vara allt ifrån e-post i mobilen till en trasig skärm som måste bytas ut någonstans. En vanlig dag börjar i regel med att gå igenom e-post, se över ärendelistan och sedan antingen sitta i telefonsupport eller bege sig ut för att lösa ärenden som måste bli åtgärdade. Vart vi åker är olika från dag till dag - det kan vara allt från Länssjukhuset i Kalmar till en hälsocentral på Öland som behöver hjälp.

Vad är det bästa med ditt jobb?

-Det allra bästa med mitt jobb är utan tvekan mina kollegor. Alla är väldigt trevliga och sitter inne på en enorm kunskap! Det näst bästa är att nästan ingen dag är den andre lik. Det blir väldigt mycket variation vilket gör att man måste kunna anpassa sig och lära sig nya saker varje dag. Och så är det spännande och utmanande att jobba inom IT då det hela tiden kommer nya IT-lösningar och arbetsuppgifter!