Nya lagar ändrar på betalningsrutiner

Pressmeddelande 2013-01-10

Den 1 februari 2013 ändras betalningsrutinerna för dem som betalar med mobil biljett för sin buss- eller tågresa med KLT.

Betaltjänstlagen och Lagen om elektroniska pengar börjar gälla den 1 februari 2013. Lagarna kräver en ökad säkerhet och registrering för handel med mobil. Därför är det inte längre möjligt att köpa mobil biljett på samma sätt som tidigare.

- Vi och flera andra län inför nu rutiner där hela betalningen sker i själva appen. Inga sms skickas, utan appen gör biljetten, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell.

Från den 1 februari betalar resenären sina mobila biljetter med bankkort eller faktura. I samband med detta utvecklas även den mobila biljetten, bland annat med nytt utseende och mer reseinformation.

- Och eftersom det är möjligt att välja vilket kort som ska betala respektive resa blir det enklare att använda mobil biljett om man reser kollektivt i tjänsten eller om man vill betala för sina barns resande, säger Karl-Johan Bodell.

Inledningsvis kommer mobil biljett endast att fungera med iPhone- och android-telefoner, men inom kort ska den fungera för alla mobiltelefoner med internetuppkoppling, precis som nu.

- I början kommer de som har äldre telefoner tyvärr bara att kunna använda MobiTime för att söka resor, inte för att köpa biljetter. Men inom kort kommer även resenärer med äldre telefoner att kunna nyttja mobil biljett som betalsätt. Men innan leverantören har ordnat detta får vi hänvisa dessa resenärer till våra andra betalsätt: reskassa, quickomat och bankkort.

Fakta/ Mobil biljett

Sedan februari 2012 har mobil biljett kunnat köpas med appen MobiTime. Ända sedan starten har antalet sålda biljetter ökat månad för månad. I december köptes hela 17 861 mobila biljetter, vilket är en ökning med 108 procent på fem månader och med 22 procent på en månad. Försäljningen av mobil biljett står för ca 3,5 procent av KLT:s totala biljettförsäljning.

Fakta/ MobiTime

MobiTime är en app som går att ladda ner genom att sms:a KLT till 073-25 250 eller hämta hem från respektive appbutik. I december 2012 använde över 20 000 resenärer appen och det gjordes över 233 000 resesökningar.

Mer information

Karl-Johan Bodell, trafikdirektör, KLT 010-21 21 100