Användarna ger höga betyg till 1177 Vårdguiden

Toppresultat för 1177 Vårdguiden

Nyhet 2015-02-12

”Allt med 1177 är perfekt!” ”Det är gratis, går snabbt och är tillgängligt. Hur kan det inte vara bra?” ”Den är bäst som den är. Tack!"

Ovanstående citat är några av de omdömen som ges av användare av 1177 Vårdguidens tjänster i den senaste nöjd-kund-index-mätningen. Mätningen ger 1177 Vårdguiden toppbetyg med indexvärden mellan 80-90, vilket kan relateras till att allt över 74 tolkas som "mycket nöjda användare".

1177 Vårdguiden på webben erbjuder fakta och råd om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter och olika livssituationer. Här finns möjlighet att få tips för att byta till en hälsosam livsstil, ställa en anonym fråga och få ett personligt svar, att hitta kontaktuppgifter till mottagningar och använda e-tjänster för att kontakta vården. Förra året hade webbplatsen drygt 72 miljoner besök, sex miljoner per månad.

Hela 7710 personer var med och svarade på den enkätundersökning* som gav webbplatsen ett indexvärde på hela 80. Mest nöjda är invånarna med trovärdigheten – att det går att lita på informationen på 1177.se, och att den känns aktuell och uppdaterad.

1177 är telefonnumret för sjukvårdsrådgivning – dygnet runt i hela Sverige. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden bedömer behov av vård, ger råd och vägleder till rätt vårdmottagning när så behövs. Sjukvårdsrådgivningarna runt om i landet tar emot cirka 5,5 miljoner samtal per år. Även 1177 Vårdguiden på telefon fick ett mycket högt värde i nöjd-kund-index-mätningen*, med ett nationellt genomsnittsvärde på hela 84. Här var det närmare 6000 personer som bidrog med svar och mest nöjda var man med trovärdighet och bemötande - att den information de fick kändes tillförlitlig och att sjuksköterskan tog frågorna på allvar och ingav förtroende. Nästan alla som ringde in följde de råd de fått, helt eller delvis. Den förbättringspotential som angavs handlade om önskemål om kortare väntetider vid telefonkö.

Fakta

*NKI-mätningen av 1177 Vårdguiden på webben baserar sig på svar från en enkät på webbplatsen. NKI-mätningen av 1177 Vårdguiden på telefon baseras på telefonintervjuer som skett inom en vecka efter samtal till 1177 Vårdguiden, till dem som tackat "ja" vid en fråga i telefonkön.

1177 Vårdguiden är hela Sveriges samlingsplats för råd, information, inspiration och e-tjänster inom hälsa och vård. En dygnet-runt-öppen tjänst från Sveriges landsting och regioner. Finns på webben, 1177.se, och på telefonnumret 1177.