Bättre balans och färre fallolyckor

Nyhet 2016-10-03

Träna styrka, balans och smidighet. På det viset håller du dig i form och förebygger fallolyckor, även när muskler och leder blir stelare med åren.

Varje år vårdas cirka 50 000 personer över 65 år på sjukhus till följd av en fallolycka. Många av de olyckorna går att förhindra.

Mellan den 3-9 oktober genomför Socialstyrelsen en kampanj för att förhindra fallolyckor – "Balansera mera". Det finns många enkla saker man kan göra för att förebygga fall. Det handlar om att äta näringsriktigt, balansträna och motionera samt se över sina läkemedel.

På 1177 Vårdguidens webbplats finns tips, råd och inspiration för dig som vill komma igång med att träna. Här hittar du övningar som förbättrar din kondition, styrka och balans. Det är aldrig för sent att börja träna och röra på sig! En 80-åring är lika träningsbar som en 30-åring. En 80-åring kan faktiskt öka sin kondition och muskelstyrka med mellan 50 och drygt 100 procent. Balansövningar behöver inte heller vara så avancerade. Två enkla tips kan vara att stå på ett ben när du borstar tänderna eller att dansa lite under tiden du diskar.

Motionstips och balansövningar för seniorer på 1177.se