Startsida/Om Landstinget/Publikationer/Träna balans och muskelstyrka 1/2016

Träna balans och muskelstyrka - minska risken för fallskador

Med åldern ökar risken för att du ska ramla och få ett benbrott eller en spricka i skelettet.

Det beror på att skelettet blir skörare med åren, samtidigt som många också får sämre syn och balans. Vanligast är skador i höftleden eller handleden.

En halv miljon svenskar har benskörhet och frakturer vid fallolyckor ökar kraftigt. Träning hjälper och minskar risken för fallolyckor. Fysisk aktivitet förbättrar samspelet och man får bättre balans. Skulle man ändå falla ökar chansen betydligt att klara av fallet utan en allvarlig skada. Det bästa är att det aldrig är för sent att börja träna. Landstinget genomför tillsammans med andra aktörer aktiviteter för bättre hälsa och balans med målgruppen seniorer i projektet "Sund Smart Stark Senior!". Inriktningen är seniorer (+ 65 år).

Förra hösten landade projektet i Hultsfreds kommun och nu i vår fortsätter det i Mönsterås kommun. I projektet ges möjlighet att prova olika motionsformer i idrottsföreningar och delta i inspirerande föreläsningar om bland annat styrketräning. I samverkan med andra aktörer som Smålandsidrotten, föreningslivet, länets kommuner och landstingets hälsokoordinatörer och fysioterapeuter pågår också olika Kom igång-aktiviteter ute i länet.
–Vi vill inspirera länets seniorer att träna, eftersom träning visat sig ha en god effekt för att bibehålla hälsa, styrka, en god balans och därmed minskar risken för fallskador, säger Hanna Johansson, folkhälsoutvecklare på Landstinget i Kalmar län.