Handläggare

Landstingsdirektörens stab söker Handläggare. Välkommen med din ansökan senast den 27 juli.

Vi erbjuder

Som handläggare på kanslienheten kommer du främst att samordna ärenden till olika politiska organ inom landstinget. Du kommer att vara sekreterare i olika politiska organ och förbereda ärenden till dessa samt planera, administrera och genomföra dessa sammanträden. Du skriver protokoll, tar fram beslutsunderlag samt kvalitetsgranskar handlingar och beslutsunderlag. Du utgör ett professionellt stöd till våra förtroendevalda. Tillsammans med övriga medlemmar i teamet för ärendeprocessen ansvarar ni för utvecklingen och effektiviseringen av den politiska ärendeberedningen.

Landstinget kommer under hösten 2018 att påbörja införande ett nytt ärende- och dokumenthanteringssystem som en del i arbetet mot en helt digital ärendehanteringsprocess. Systemet är även en del i arbetet med att förbättra kvalitén, bli effektivare och öka tillgängligheten. Du har en viktig roll att påverka och driva utvecklingsarbetet av systemet och stödja och utbilda andra användare.

Du kommer också ha andra administrativa arbetsuppgifter av stödjande och samordnande karaktär.

Arbetet innebär mycket kontakt med politiker, verksamheter och medborgare. Du ger politiker, chefer och övriga medarbetare ett stöd med hög servicegrad och professionellt utförande.

Vi söker

Vi söker dig med högskole-/universitetsutbildning, samhällsvetenskaplig inriktning t.ex. statsvetenskap alternativt juristexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du är öppen, engagerad, kunnig. Du har förmåga att arbeta strukturerat, tar initiativ och är kvalitetsmedveten. Du har ett systematiskt och noggrant arbetssätt och tycker om att ge service. Du tar stort eget ansvar i ditt arbete. Du har förmågan att se helheten och arbetar bra både självständigt och i grupp. Du bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du har en god pedagogisk förmåga och har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har ett intresse för utvecklingsfrågor. Vi ser gärna att du har erfarenhet av ovan nämna arbetsuppgifter, att du har erfarenhet från offentlig förvaltning och av att arbeta i en offentlig och politiskt styrd organisation. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Vår arbetsplats

Vår enhet är en del av Landstingsdirektörens stab, där det jobbar 140 experter inom bland annat ekonomi, folkhälsa, HR, hållbarhet, hälsoval, juridik, kommunikation, läkemedel, planering och utveckling. Alla arbetar för att utveckla organisationen och förbättra för invånarna i Kalmar län. Inom våra respektive expertområden är vi även ett stöd till landstingets ledning, chefer, förvaltningar och verksamhet.

Kanslienheten ansvarar för den huvudsakliga beredningen av ärenden till landstingsstyrelsen och landstingsfullmäktige m.fl. och sköter sekreterarskapet åt flertalet av landstingets politiska beslutsorgan.I uppgiften ingår att bistå landstingsdirektören och förvaltningarna i det strategiska utvecklingsarbetet. Vi arbetar med att ta fram övergripande och landstingsgemensamma regler och riktlinjer inom policyområdet kvalitet och säkerhet.

Den 1 januari 2019 kommer landstinget att ta över det regionala utvecklingsansvaret och bilda Region Kalmar län tillsammans med Regionförbundet. Syftet med regionbildningen är att stärka och utveckla Kalmar län. En gemensam region innebär ökad samordning och större kraft genom att utvecklingsfrågorna koncentreras till en myndighet. Människors hälsa och regionens utveckling är starkt beroende av varandra och som en gemensam organisation kan vi samlas och få mer kraft i dessa frågor.

Läs mer om landstinget som arbetsgivare

Om tjänsten

Referensnummer:Ldirst:2018:14 Placering/enhet:Landstingsdirektörens stab Anställningsform:Vikariat Anställningstid:Vikariat Sysselsättningsgrad:100% heltid Tillträde:Efter överenskommelse Lön:Vi tillämpar individuell lönesättning Ansök senast:2018-07-27 Vi vill att du bifogar CV och personligt brev till din ansökan.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.