Goda råd i värmen

Nyhet 2018-07-23

Drick mycket vatten i värmen! Många äldre känner inte när de behöver fylla på vätska, och kan därför råka illa ut vid en värmebölja.

Uttorkning till följd av vätskebrist är ett smärtsamt och onödigt tillstånd som kan undvikas genom att dricka tillräckligt med vatten. Flera av kroppens funktioner försämras när den åldras. Många äldre känner inte törst på samma sätt som de gjorde när kroppen var yngre. Samtidigt minskar antalet svettkörtlar, vilket gör att kroppens naturliga kylsystem, svettningen, inte fungerar på samma sätt som tidigare i livet.

Råd vid värmebölja

  • Drick mer än vanligt, vänta inte på törstkänsla. Undvik söta drycker eftersom att de fungerar uttorkande. Ät gärna mat som innehåller mycket vätska, till exempel grönsaker och frukt.
  • Någon extra skiva saltgurka eller annan lätt saltad mat kan vara bra att äta för att ersätta det salt du förlorar när du svettas mer än vanligt.
  • Undvik att dricka alkohol. Alkohol ökar risken för vätskebrist och påverkar nervsystemet så att det kan vara svårt att upptäcka tidiga symtom på värmepåverkan.
  • Försök att ordna en sval miljö. Vistas i bostadens svalaste rum. Sov gärna i källarrum. Vädra på natten när det är svalt och stäng ute värmen på dagen genom att dra för fönster med gardiner eller persienner. Sätt upp en termometer inomhus, gärna i alla rum.
  • Inomhustemperaturen kan skilja sig åt med flera grader i olika rum. Är temperaturen över 25 grader i rummet där du vistas bör du flytta till en svalare plats.
  • Svalka kroppen. En sval dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken kan också svalka. Löst sittande kläder i bomull eller linne är svalare än åtsittande kläder i syntetmaterial.
  • Minska fysisk aktivitet. Undvik fysisk ansträngning dygnet runt.

Fler tips och råd i sommar på 1177.se

Motverka uttorkning

Äldre personer, personer med vissa sjukdomar och små barn har sämre förmåga att reglera sin kroppsvärme. De behöver därför dricka även om de inte är törstiga och skydda sig extra mot solen, för att inte bli uttorkade eller drabbas av värmeslag.

Om du har ett litet eller sjukt barn behöver du se till att barnet dricker eftersom hen inte alltid känner törst eller kan släcka törsten på egen hand. Är du äldre är ett tips att hälla upp en kanna vatten som du dricker flera gånger under dagen, för att säkerställa att du får i dig tillräcklig med vätska.

Några tecken på uttorkning är muntorrhet, trötthet, huvudvärk, yrsel och minskade urinmängder. Barn som får i sig för lite vätska kissar mindre, är slött och är torr på läpparna och i munnen.

Mer om uttorkning på 1177.se