Plattformar

Trafikverket har tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) tagit fram regler för Vägars och Gators utformning (VGU). Reglerna är obligatoriska vid nybyggnads- och större ombyggnadsåtgärder inom Trafikverket. Vid mindre åtgärder är det tillåtet att göra avsteg från regelverket.

För kommunerna är VGU ett frivilligt och rådgivande dokument.

På Trafikverkets webbplats finns de olika dokumenten tillgängliga.

Trafikverkets krav och råd är ibland högre ställda än i målbilderna för Kalmar läns hållplatser. Målbilderna ska då ses som den lägsta nivå länet vill nå. Kalmar länstrafik accepterar t.ex. något smalare plattformar i en strävan att leda gång- och cykelbanor bakom plattformen för hållplatsen. Nedan kan du se en jämförelse.

Plattformars längd

Plattformen ska vara minst lika lång som bussen. I målbilden för hållplatsklass A som har 100 eller fler resenärer per dag bör det finnas plats för mer än en buss vid plattformen. Hållplatsens utformning (ibland finns flera hållplatslägen) och trafikering är styrande för plattformens längd. Ta därför alltid kontakt med Kalmar länstrafik för samråd vid nybyggnad och ombyggnad av hållplatser.

Kantstöd

Plattformen ska ha ett kantstöd mot gatan som gör det möjligt för bussen att stanna med alla dörrar nära intill plattformen utan att kaross och däck skadas. Kantstöd och anslutande köryta bör därför vara av betong och utformas enligt figur. Om granitsten används ska den vara slät och avfasad.

Vit kantlinje

Plattformens kant ska ha en kontrasterande vit kantremsa av vit massa eller vita plattor. Hållplatsklass E, som saknar plattform, ska istället ha en vit spärrlinje som skiljer på-/avstigningsytan (1,5 m bred) från bussen vid hållplatsen.

Ledstråk, taktilt och visuellt, vid påstigningspunkt

Vid påstigningspunkten ska det finnas ett taktilt och visuellt ledstråk bestående av valplatta, sinusformade ledplattor och närmast plattformskanten varningsplatta (kupolplatta). Ledstråket ska vara 50-70 cm brett.

På platser med ett stort antal påstigande resenärer görs taktila och visuella ledstråk utmed hela plattformens längd. Se vidare i VGU.

Belysning

Allmän belysning bör finnas på alla hållplatser med 20 eller fler påstigande per dag (hållplatsklass A och B) och i övrigt inom tätorter. På hållplatser av klass A och B bör det också finnas belysning inne i väderskydden vilket kan hanteras i samband med arbete på platsen. Kalmar länstrafik har ansvaret för belysning inne i väderskydden.

Skyddsräcken

Vid skolor, sjukhus och andra platser med ett stort antal resenärer kan olika typer av skyddsräcken behövas i anslutning till plattformen. Det är viktigt att skyddsräckena inte försämrar tillgängligheten till hållplatsen eller omöjliggör snöröjning. Ta därför kontakt med Kalmar länstrafik och andra berörda för samråd innan räcken uppförs.

Skilj cyklar från bussresenärer

Cyklar ska inte passera hållplatsens plattform. Helst ska inte heller gångtrafikanter passera plattformen. Lägg cykel- och gångbanor bakom plattform och/eller väderskydd. Väderskyddens bredd kan väljas med hänsyn till utrymmet på platsen. (se även under rubrik Väderskydd)

  • Jämförelse mellan VGU och Målbild Kalmar län

    VGU >100

    Avvikelser Hpkl A, överallt

    • Plattformsbredd minst 2,25 m exkl. väderskydd. Om gångtrafikanter passerar plattformen utökas bredden med minst 1 m.
    • Cyklar ska inte passera plattformen

    VGU 20-100

    Avvikelser Hpkl B, överallt

    • Plattformsbredd minst 1,5 m exkl. väderskydd. Om gångtrafikanter passerar plattformen utökas bredden med minst 1 m.
    • Cyklar ska inte passera plattformen.
    • Hållplatsen ska ha väderskydd med sittbänk.

    VGU 1-19,9

    Avvikelser Hpkl C, tätort

    • Överensstämmer väl med VGU i tätort.
    • I målbilden ingår inte bänk. 
    • Väderskydd med bänk kan förekomma.

    VGU 1-19,9

    Avvikelser Hpkl D, landsbygd starka stråk

    • Överensstämmer väl med VGU i starka stråk på landsbygd.
    • I målbilden ingår inte bänk.
    • Väderskydd kan förekomma.

    VGU 1-19,9

    Avvikelser Hpkl E, landsbygd svaga stråk

    • Överensstämmer i stort med VGU i svaga stråk på landsbygd.
    • I målbilden ingår inte bänk eller låg plattform men vit spärrlinje som skiljer buss från resenär på fickhållplats.
    • Väderskydd kan förekomma.