Besöksnäring i Kalmar län

Kalmar län är Sveriges fjärde största region sett till antalet gästnätter under sommaren. Utmaningen är att få antalet utländska gäster att öka.

Arbetet med att utveckla och marknadsföra besöksnäringen sker i samverkan mellan Region Kalmar län och kommunernas turismansvariga. Marknadsföringen sker främst genom att lyfta fem starka upplevelseregioner: Vimmerby, Västervik, Kalmar, Öland och Glasriket. Detta arbete koordineras bland annat i en länsturismgrupp där turismansvarig i respektive kommun och den regionala samordnaren för besöksnäringen ingår.

Detta arbetar vi med nu

  • Internationell marknadsföring

    För den internationella marknadsföringen är målet att öka antalet gästnätter och turismintäkter. För att kunna göra det måste vi sträcka oss utanför Sveriges gränser för att hitta gäster.

    De gemensamma internationella marknadsföringsinsatserna i länet har under 2016-2018 primärt inriktats mot marknaderna Tyskland, Danmark och Holland. Den sekundära marknaden under perioden är Norge och vi skulle gärna vilja påbörja insatser i Polen.

    Våra målgrupper är den globala resenären som är familjer och aktiva personer över 55 år. Mycket av den internationella marknadsföringen genomförs tillsammans med de andra Smålandslänen där vi syns under namnet Småland och Öland. I och med att webbplatserna visitsmaland.se och oland.se lanserades under 2013 vill vi att våra marknadsföringsinsatser ska riktas så att målgrupperna hittar till dessa sidor.

    Tillsammans med VisitSweden, Destination Småland och Smålands Turism har vi tagit fram ett strategidokument som syftar till att fördubbla antalet utländska gästnätter fram till och med 2026.

    I vår region finns många av den svenska besöksnäringens mest kända varumärken, till exempel Astrid Lindgrens Värld, Borgholms Slott, Kalmar Slott, Solliden, Glasriket och Visfestivalen i Västervik. För våra utländska gäster är varumärkena Småland, Astrid Lindgren och Orrefors-Kosta Boda mest kända.

    Kontakt

    Eva Kallenberg
    Projektledare internationell marknadsföring
    Tel: 0480-44 83 98
    SMS: 072-205 31 87

    Relaterad information

  • Tillgänglighetsguide

    Tillsammans med Destination Småland arbetar vi med att ta fram en webbaserad tillgänglighetsguide för den småländska och öländska besöksnäringen. Syftet är att via olika sökkriterier öka tillgängligheten hos till exempel besöksmål, kulturverksamheter, aktiviteter, hotell och restauranger.

    Målsättningen är att vi 2019 ska ha tagit fram och infört en digital tillgänglighetsguide med minst 200 aktörer inom besöksnäringen.

    Arbetet genomförs med stöd av Europeiska regionalfonden.

    Symbolerna hittar du här nedan under rubriken "symboler".

    Kontakt

    Karin Ekebjär

    Samordnare besöksnäring
    Tel/mobil: 0480-44 83 74
    SMS: 070-922 94 35

     

     

    • Symboler

      Detta är symbolerna som tagits fram i tillgänglighetsguiden

      Tillgänglighet för rullstolsburna

      Till entré: Angöring inom 5 meter, möjligt att sitta skyddad inom synhåll för taxi och så vidare.

      Entré: Jämn markbeläggning, utrymmet innanför entrédörren är utformat så passage med rullstol är möjligt.

      Entrédörr: Ringklocka finns, vid automatisk slagdörr är svepytan markerad på golvet, dörröppnare, dörrbredd minst 80 centimeter, tröskel mindre än 2,5 centimeter.

      Ramper: Bredd minst 130 centimeter, lutning max 1:12 (8 %), ledstång finns, ledstång 3 decimeter före och efter ramp, utrymme på vilplanet så rullstol ej står i vägen när dörren öppnas, friytan vid entrédörrens öppningssida minst 70 centimeter.

      Inomhusmiljö: Trösklar mindre än 2,5 centimeter, dörrbredd minst 76 centimeter, minsta bredd på kommunikationsväg 130 centimeter delvis begränsad till 80 centimeter vid pelare.

      Receptionsdisk: Del av disken är i höjd 75–80 centimeter.
      Samlingslokal: Scen/Podium nås lätt i rullstol, integrerade fasta platser för rullstolsburna som också ger samma möjlighet att se och höra.
      Mötesrum: rummet kan möbleras så att rullstolsburna kan delta i möten.

       

      Tillgänglighet för synskadade

      Till entré: Möjligt att sitta skyddad inom synhåll för taxi och så vidare.
      Entré: Tydlig skyltning med god kontrast och stora bokstäver.

      Yttertrappa: Första och sista trappsteget är markerat, ledstång finns, ledstång 3 decimeter före och efter trappa.

      Entrédörr: Kontrastmarkerad dörr, vid automatisk slagdörr är svepytan markerad på golvet, glasdörr är markerad.

      Inomhusmiljö: Ljus inredningsfärg med kontraster och/eller markeringar, ljudligt brandalarm, ledarhund välkommen.

      Innetrappa: Första och sista trappsteget markerat, ledstång finns, ledstång 3 decimeter före och efter trappa.

      Receptionsdisk: Väl synlig från entrén och lätt att hitta.

       

      Tillgänglighet för hörselskadade

      Hörslinga finns i samlingslokal och mötesrum.

       

      Tillgänglighetsanpassad toalett

      Kontrasterande dörr och inredning.
      Visuellt brandlarm.
      Larmknappar som nås från rullstol eller toalettstol.
      Yta minst 220x220 centimeter.
      Dörrbredd minst 80 centimeter.
      Toalettsitthöjd 46–50 centimeter.
      Stödhandtag på båda sidor.
      Engreppsblandare.

       

      Tillgänglighetsanpassad parkeringsplats

      Tillgänglighetsanpassad parkeringsplats finns inom 25 meter.

       

      Tillgänglighetsanpassad hiss

      Storlek minst 110x140 centimeter.
      Dörrbredd minst 80 centimeter.

      Dörröppnare på höjd 80–120 centimeter eller automatisk skjutdörr.
      Manöverpanel med tydliga knappar på 80–110 centimeter höjd och minst 70 centimeter från hörn.

      Tydlig nödknapp eller nödtelefon på 80-120 centimeter höjd och minst 70 centimeter från hörn.

       

      Tillgänglighet för astmatiker

      Entré: anvisad plats för rökare minst 15 meter från entrén, fritt från allergiframkallande växter vid entréområdet.

      Inomhusluft: parfymfri hygienutrustning, fritt från starka dofter, fritt från allergiframkallande blommor och växter, fritt från heltäckningsmattor, fritt från djur utöver servicehundar och ledarhundar.

       

      Övrigt

      Övrig information som är av relevans, till exempel om ett hotell har tillgänglighetsanpassade rum.

       

  • Växande besöksnäring

    Det här projektet, som pågår till 2020, går ut på att få näringen att växa. Vi ska se över ansvar, roller och funktioner på regional och kommunal nivå, affärs- och produktutveckla näringen, arbeta med nya marknader såsom Baltikum, Polen och Kina samt utveckla arbetet tillsammans med forskare.

    Totalt omsluter projektet 13 miljoner kronor varav hälften är från EU:s regionala fond.

    Affärsutveckling

    I oktober 2018 startade vi den första affärsutvecklingsprocessen för företag som vill arbeta med cykelturism på Öland. I planeringsstadiet ligger också aktivitetsbaserad naturturism ("outdoor") i Västervik och glasbruken i Västervik. Organisationen Kurbits håller i processen kring affärsutvecklingen.

    Projektet kommer även att erbjuda vissa företag en kvalitetssäkringsmetod som heter Swedish Welcome. Under 2018 fick fem företag en genomgång av sitt företag med en kvalificerad företagscoach. Målet är att totalt 100 företag i länet ska vara kvalitetssäkrade enligt denna metod år 2020.

    Produktutveckling

    Följande produktutvecklingsteman är beslutade att satsa på:

    • Stigcykling
    • Paddling
    • Jakt och vilt
    • Muséer och utställningar
    • Kvalitativa barnupplevelser
    • Evenemang

    Kontakt


    Karin Ekebjär
    Samordnare besöksnäring
    Tel/mobil: 0480-44 83 74
    SMS: 070-922 94 35

     


    Oskar Lind
    Affärsutvecklare besöksnäring
    Tel: 0480-44 83 48
    SMS: 070-557 78 29

     

    • Advisory board

      Består av:

      Hanna Hägg - ALMI
      Claes Sandvig - Visita
      Christer Foghagen - Linnéuniversitetet
      Catrin Sörenson - Saxnäs Camping, Camping Öland
      Malin Axelsson -Ödevata Fiskecamp
      Kristina Alsér - Astrid Lindgrens Näs mm
      Johanna Wihl - tf näringslivschef Oskarshamn
      vakant - turistchef Öland
      Harald Hjalmarsson (M) - kontaktpolitiker till besöksnäringen
      Ulf Nilsson (S) - kontaktpolitiker till besöksnäringen

      Lärande utvärderare: Christina Thorstensson - Tjugoettkonsulten AB Vimmerby

Kontakt